یزدفردا: سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان یزد ضمن تشریح برنامه‌های هفته هلال احمر، از ارائه آموزش‌های همگانی و تخصصی این جمعیت به افزون بر ۲۸ هزار نفر از شهروندان به صورت رایگان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش یزدفردا: مجتبی مژگانیان بعد از ظهر امروز، دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک هفته هلال احمر، در مورد برنامه‌های این هفته که از فردا هیجدهم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد، گفت: برگزاری مراسم غبارروبی گلزار شهدا، رژه موتوری و تشکیل زنجیره دوستی در میدان امیرچخماق و نیز دیدار با استاندار از برنامه‌های آغازین این هفته خواهد بود.

وی از برگزاری همایشی توسط خانه هلال فرهنگیان با چهار هزار عضو از فرهنگیان ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان، برگزاری همایش دوچرخه‌سواری همگانی در روز پنجشنبه هفته جاری از میدان باغ ملی تا ساختمان هلال احمر در قاسم آباد، برگزاری میزخدمت و ایستگاه سلامت و بر پایی نمایشگاه خدمات هلال احمر در محل نماز جمعه شهر یزد و برگزاری نشست بصیرتی برای پرسنل زن هلال احمر، به عناون دیگر برنامه‌های این هفته یاد کرد.

مژگانیان با اشاره به ۹۱ شهید امدادگر استان یزد، از دیگر برنامه‌های این هفته را سرکشی از دو خانواه شهید امدادگر، برنامه اهدای خون و برگزاری اردوی اعضای هلال احمر در اردوگاه علی آباد را برشمرد.

وی یکی از اقدامات ذاتی هلال احمر را ارائه آموزش‌های همگانی خواند و تصریح کرد: سال گذشته تعداد ۲۸ هزار و ۶۱۵ نفر از شهروندان شهرستان مرکز استان از آموزش‌های رایگان هلال احمر برخوردار شدند ولی تلاش داریم با هدفمند کردن آموزش‌های هلال احمر در قالب برگزاری دوره‎‌های آموزشی برای محلات و دانشجویان و سایر بخش‌ها، تاثیرگذاری در این بخش به ویژه در هنگام حوادث و بحران‌ها افزایش دهیم.

این مسئول، سرانه آموزشی هلال احمر شهرستان یزد برای سال جاری را نیز بیش از هشت هزار نفر اعلام کرد و افزود: البته معمولاً آمار آموزش‌های سالانه مانند سال گذشته بیش از سرانه تعیین شده، خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون ۱۳ خانه هلال در شهرستان یزد فعالیت دارند ولی تلاش داریم خانه‌های هلال جدید را هدفمندتر به ویژه در حوزه آموزش‌های همگانی در محلات ایجاد کنیم.

مژگانیان گفت: سال گذشته در حوزه خانه‌های هلال شهرستان که عمدتاً از خیرین و مردم تشکیل شده‌اند، آموزش‌های خودامدادی و امدارسانی حوزه شهروندی برای پنج هزار و ۶۰۰ نفر با اعتبار ۲۹۰ میلیون تومان ارائه شد.

وی ادامه داد: اعضای اصلی هلال احمر نیز در سال گذشته از ۲۰ دوره آموزش‌های تخصصی بهره گرفتند و آموزش‌های مقدماتی پارسال هلال احمر شهرستان هم در قالب هشت دوره برای تعداد ۲۱۰ نفر برگزار شد.

وی با بیان این که در قالب طرح‌های نوروزی نیز ۱۰۶۰ نفر در سال گذشته از آموزشهای همگانی بهره‌مند شدند، افزود: در بخش گروه‌های مردم نهاد نیز ۲۰ دوره آموزشی برای ۶۳۰ نفر برگزار شد.

وی با اشاره به این که در ایستگاه‌های آموزشی به مناسبت‌های مختلف نیز پارسال ۱۳ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند، گفت: البته به صورت موردی برای ادارت و بخشهای خصوصی نیز با اعتبار ۶۹۰ میلیون تومان، آموزش‌های عمومی به صورت رایگان ارائه شد.

مژگانیان در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه داوطلبان که عمدتاً در بخش خیرین فعالیت دارند نیز پارسال اقدامات خوبی در جهت کمک به افراد نیازمند و بی‌بضاعت در قالب برنامه‌هایی مانند بانک امانات هلال احمر شهرستان با در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز به صورت امانی صورت گرفته است.

وی از برگزاری سه برنامه کاروان سلامت با مشارکت ۱۵۵ نفر جهت ارائه خدمات پزشکی در سال گذشته خبر داد و گفت: طرح‌های داوطلبی مختلفی مانند توزیع بسته‌های معیشتی نیز در مجموع با ۳۴ برنامه، تعداد ۲۸ هزار نفر از این خدمات بهره‌مند شدند.

سرپرست هلال احمر شهرستان همچنین از برگزاری دو مورد سفره مهربانی برای ۲۰۰ نفر از شهروندان در سال گذشته خبر داد و گفت: در بخش امداد و نجات نیز هلال احمر شهرستان در سال گذشته طی مناسبتهای مختلف با حضور  ۲۵۰ امدادگر به ارائه پوشش‌های امدادی پرداخت.

وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر شرکت در مانورهای تخلیه اضطراری که سالانه طی چند مورد برگزار می‌شود، در برنامه‌های امداد و نجات جاده‌ای در مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز و حوادثی مانند سیل با همکاری گروه‌های جهادی اقدامات قابل توجهی در سال گذشته انجام شد.

به گفته وی، همچنین پارسال ۹ مورد امداد حوزه کوهستان توسط جمعیت هلال احمر شهرستان صورت گرفت.

مژگانیان از برنامه‌های حوزه جوانان شهرستان به برگزاری طرح دادرس در ۲۶ مدرسه با انجام ۳۰ دوره اشاره و تصریح کرد: پارسال دانش آموزان شهرستان در قالب طرح دادرس، در بخش دختران استان، مقام اول و در بخش پسران مقام دوم و در بخش کشوری نیز دانش اموزان دختر شهرستان در بخش چادرزنی، مقام سوم را کسب کردند.

وی با بیان این که در طرح یاس نیز ۶۰  نفر از مشاوره‌های خدماتی و آموزشی برخوردار شدند، افزود: پارسال ۴۰۰ نفر از خدمات مختلف طرح هلال احمر از جمله توسط تیم‌های سحر برای ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی در مناطق حاشیه شهر یزد بهره‎مند شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کاشت نهال نیز جمعیت هلال احمر شهرستان یزد با کاشت ۲۰ هزار اصله نهال در سال گذشته مقام اول استان و مقام پنجم کشور را کسب کردیم.

مژگانیان در پایان نیز یادآور شد: سامانه ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روز پاسخگوی شهروندان جهت امدادرسانی در هنگام حوادث است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا